این دوره‌ی آموزشی سه ماهه با هدف پاسخ به این پرسش‌ها و معرفی راه‌کارها و ابزارهایی طراحی شده است که به آموزش‌گران و فعالان محیط زیست کمک می‌کند تلاش برای حل مشکلات زیست‌محیطی را به شکلی هدف‌مند به کلاس و برنامه‌ی درسی وارد کنند.

این دوره با معرفی آموزش زیست‌محیطی شروع می‌شود و با معرفی دو چارچوب آموزشی برای پیاده کردن مراحل پنج‌گانه‌ی آموزش زیست‌محیطی ادامه می‌یابد.

شرکت‌کنندگان در طول ۱۲ هفته و با کمک و مشاوره‌ی تسهیل‌گران دوره، فعالیت‌های آموزشی کوتاهی را در کلاس درس پیاده می‌کنند تا دانش‌آموزان با اصول اولیه‌ی محیط زیست آشنا شوند. سپس بر اساس ویژگی‌ها و فضای کلاس و موضوع درسی، با مشارکت و در نظر گرفتن علائق دانش‌آموزان، یک طرح ترویج‌گری در زمینه‌ی محیط زیست طراحی و اجرا خواهند کرد.

اهداف آموزشی

در پایان این دوره‌ی آموزشی شرکت‌کنندگان:

– کاربرد آموزش زیست‌محیطی در کلاس درس را یاد می‌گیرند
– می‌توانند فرهنگ مناسب برای پیاده‌سازی روش‌های دانش‌آموز-محور را در کلاس درس‌شان مهیا کنند
– می‌توانند با مشارکت یادگیرندگان فعالیت‌هایی برای حل مسائل زیست‌محیطی طراحی کنند و این فعالیت‌ها را با استفاده از رویکرد یادگیری تجربی در کلاس درس پیاده کنند

این پروژه‌ها باید برای شرکت‌کنندگانِ کودک، نوجوان یا جوان معنادار باشد، دغدغه‌ها و علایق آن‌ها را بازتاب دهد، به یک نیاز واقعی در اجتماع کوچک پیرامون آن‌ها پاسخ دهد، با ویژگی‌های زیست‌محیطی محل زندگی آن‌ها هماهنگ باشد، به یادگیری پایدار منجر شود، به برابری، تنوع و دربرگیری اجتماعی اهمیت دهد، سواد انتقادی، مهارت‌های رهبری و مشارکت اجتماعی را در آن‌ها تقویت کند.

چارچوب آموزشی

چارچوب آموزشی این دوره یادگیری زیست‌محیطی (Environmental Education) است و برای پیاده‌سازی این چارچوب نظری از دو استراتژی یادگیری تجربی و روش حل مسأله‌ی جامعه‌محور استفاده می‌شود.

برنامه‌ی هفتگی:

– هفته‌ی آشنایی: آشنایی با یکدیگر و نحوه‌ی شرکت در دوره‌ی آنلاین
– هفته‌ی اول: آشنایی با آموزش زیست‌محیطی و استراتژی‌هایی برای پیاده‌سازی آن در کلاس درس
– هفته‌ی دوم: فرهنگ کلاس درس در روش‌های آموزشی یادگیرنده-محور
– هفته‌ی سوم: یادگیری تجربی و اهمیت بازاندیشی
– هفته‌ی چهارم: سواد انتقادی و تفکر سیستمی
– هفته‌های پنجم تا دهم: آشنایی با روش حل مسأله‌ی جامعه‌محور و طراحی و پیاده‌سازی یک پروژه‌ی ترویجیِ زیست‌محیطی با مشارکت دانش‌آموزان
– هفته‌ی یازدهم: جمع‌بندی و بازاندیشی

هر هفته‌ی آموزش یک درس‌گفتار در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و یک وبینار (جلسه‌ی صوتی آنلاین، از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰) از طریق گوگل‌میت برگزار می‌شود. هر هفته یک یا دو سؤال کلیدی طرح می‌شود و شرکت‌کنندگان یک هفته فرصت دارند پاسخ این سؤال‌ها را به‌صورت مکتوب به کمک‌تسهیل‌گر دوره ایمیل کنند. شرکت‌کنندگان در طول دوره و حین طراحی و اجرای پروژه‌ی ترویج‌گری می‌توانند از جلسات مشاوره‌ی فردی با تسهیل‌گران دوره استفاده کنند.