محیط زیست و بهداشت پریود

روز بیست و هشتم  

صحبت درباره‌ی پریود و بهداشت پریود برای خیلی‌ها خوشایند نیست و تابو به حساب می‌آد. اما صحبت از این موضوع از جهات مختلف مهمه و باید از این پدیده‌ی انسانی تابوزدایی بشه. مهم‌ترین دلیل اینه که آگاهی‌بخشی و آموزش در این باره جز با گفت‌وگوی شفاف درباره‌ی موضوع ممکن نیست. پریود، مثل باقی پدیده‌های مرتبط با انسان، اثر مستقیمی روی محیط زیست داره. هر زن به‌طور متوسط در طول زندگیش بین ۸۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تامپون یا پد بهداشتی مصرف می‌کنه؛ معادل ۱۳۶ کیلوگرم زباله‌ی حاوی لایه‌های پلاستیک. 
 
چه می‌شه کرد؟ 
 
پیشنهادهای فعالان محیط زیست استفاده از کاپ قاعدگی یا پدهای بهداشتی قابل شست‌وشوست. این پدهای قابل شست‌وشو به دلیل مصرف بالای آب و انرژی برای شست‌وشو و ضدعفونی محل بحث هستند و عده‌ای معتقدند استفاده از اون‌ها چندان به نفع محیط زیست نیست. از طرفی شستن پدها کار آسونی نیست و یک مشغله‌ی تازه به تمام مشغولیت‌های زندگی اضافه می‌کنه و به همین دلیل جایگزین همه‌گیر و محبوبی برای پدهای بهداشتی یک‌بار مصرف نبوده. 
 
اطلاع داشتن از میزان آسیب‌های زیست‌محیطی محصولات مرتبط با پریود و تلاش برای پیدا کردن گزینه‌هایی متناسب با سبک زندگی هر فرد که میزان آسیب رو کمتر کنه یک قدم بسیار مهمه. مثلا خرید تامپون‌هایی بدون الیاف مصنوعی و بسته‌بندی پلاستیکی یا صرفه‌جویی در تعداد پد یا تامپون مورد استفاده در طول دوران پریود یا جایگزین کردن همه‌ی این‌ها با کاپ قاعدگی که مورد استقبال عمومی هم قرار گرفته. 
 
دوست دارید یک قدم فراتر بذارید؟ 
 
درباره‌ی پریود با دختران نوجوان صحبت کنید و نظر اون‌ها رو به استفاده از روش‌ها و محصولات بهداشتی دوست‌دار محیط زیست جلب کنید. 


متن اینفوگرافی برای افراد دارای معلولیت بینایی:

بهداشت پریود با محصولات دوست‌دار طبیعت