سطل زباله‌ی خشک کیسه نمی‌خواد! 

 روز بیست و چهارم

حذف کیسه‌ی زباله از زندگی روزمره به اندازه‌ی حذف باقی انواع پلاستیک آسون و البته بهداشتی نیست. کیسه زباله‌ی پلاستیکی مانع نشر شیرابه‌ی زباله‌س. شیرابه یکی از آلاینده‌های مهم محیط زیسته و گذشته از اون می‌تونه منشاء بیماری‌های بسیاری باشه و سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی رو تهدید کنه. بنابراین نمی‌شه کیسه‌های پلاستیکی رو به راحتی از چرخه‌ی دفع زباله حذف کرد.

چه می‌شه کرد؟

یک روش عملی اینه که از بیشترین ظرفیت کیسه‌ی زباله استفاده کنیم. یعنی کیسه‌ی زباله رو قبل از این‌که کاملا پر بشه بیرون نگذاریم. در فصل تابستون که زباله‌های تر باید سریع‌تر از خونه خارج بشه، می‌تونیم از کیسه‌های پلاستیکی کوچک‌تر استفاده کنیم.

یک راه‌کار مهم دیگه کاهش حجم زباله‌های ترِ آشپزخونه‌ای از طریق تهیه‌ی خشکاله‌س؛ به‌ویژه در فصل‌های گرم که می‌شه از نور و گرمای آفتاب برای خشک کردن پوست میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد. با خشک کردن زباله‌ی تر هم مشکل شیرابه تا حد زیادی حل می‌شه و هم حجم زباله‌مون کمتر می‌شه و تعداد کیسه‌ی زباله‌ی مصرفی‌مون کاهش پیدا می‌کنه.

یک نکته‌ی مهم دیگه جمع‌آوری زباله‌های خشک بدون استفاده از کیسه‌ی پلاستیکیه. می‌شه از کیسه‌های کاغذی یا کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی که در خونه داریم برای جمع‌آوری زباله‌های خشک استفاده کرد یا یک سطل بزرگ برای زباله‌های خشک در نظر گرفت و هر بار سطل رو در مخزن زباله‌های خشک خالی کرد.

کیسه‌های زباله با منشاء گیاهی هم جایگزین مناسبی برای کیسه‌های پلاستیکی‌‌اند. البته همه‌جا در دسترس نیستند و قیمت‌شون هم نسبت به انواع پلاستیکی بالاتره.


متن اینفوگرافی برای افراد دارای معلولیت بینایی:

سطل زباله‌ی خشک کیسه نمی‌خواد!