لباس‌هات رو جوری بشور که «زمین» آلوده نشه! 

روز دهم

آب و برقی که برای شستن لباس‌ها با ماشین لباس‌شویی صرف می‌شه یک طرف و نوع و مواد تشکیل‌دهنده‌ی شوینده هم یک طرف دیگه. پژوهش‌گران آمریکایی ترکیبات آلی کلر -همون موادی که در سفیدکننده‌های شیمیایی و بسیاری از لکه‌برها به کار می‌ره- رو در آب خوراکی، رسوبات دریاچه‌ها، بدن حیوانات و حتی شیر مادر پیدا کردند. به همین دلیل توقف تولید و مصرف انواع شوینده‌های حاوی ترکیبات آلی کلر یکی از مطالبه‌های فعالان و گروه‌های حامی محیط زیسته. 

چاره چیه؟ 

بازنگری در عادت‌های شست‌وشو. چند بار در هفته و با چه موادی دستگاه لباس‌شویی رو روشن می‌کنید؟ از اون دسته آدم‌ها هستید که حتی اگر یک لباسی رو نیم ساعت بپوشن هم به نظرشون کثیفه و باید بره در سبد رخت‌های چرک؟ معمولا از برنامه‌های اتوماتیک ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کنید؟ فکر می‌کنید حوله‌ حمام با یک بار استفاده کثیف یا نجس می‌شه؟ در این  عادت‌ها و باورها تجدید نظر کنید. 

برنامه‌های خودکار ماشین‌های لباس‌شویی معمولا بیش از حد نیاز آب مصرف می‌کنن و آب رو هم بیش از حد گرم می‌کنن. برای شستن لباس‌ها معمولا آب سرد یا ولرم کافیه و نیاز به چند دور آب‌کشی هم نیست، مگر این‌که لباس آغشته به روغن‌های صنعتی باشه. یک راه دیگه هم خشک‌شوییه و بهترین راه خشک‌شویی پهن کردن لباس‌های زیر نور خورشیده، چیزی که در سایه‌ی تغییرات اقلیمی گرم‌تر و سوزان‌تر از قبل در دسترسه.  

کمتر شستن لباس‌ها یک مزیت دیگه هم داره و اون جلوگیری از فرسودگیه. پارچه بازیافت نمی‌شه و هر چی عمر لباس‌هامون رو بیشتر کنیم و بیشتر بپوشیم‌شون آلودگی کمتری تولید می‌کنیم.


متن اینفوگرافی برای افراد دارای معلولیت بینایی:

لباس‌هات رو جوری بشور که «زمین» آلوده نشه!