صابون قالبی، به جای صابون مایع 

روز هشتم  

رد پای کربنی به‌جامانده از مصرف یک قوطی معمولی صابون مایع، حدود ده برابر یک قالب صابونه. تولید صابون مایع در قیاس با صابون قالبی پنج برابر انرژی بیشتر نیاز داره و برای بسته‌بندی آن هم حدود ۲۰ برابر انرژی صرف می‌شه. علاوه بر این، هر بار که دست‌هامون رو با صابون مایع می‌شوریم مصرف صابون حدود هفت برابر بیشتر از وقتیه که از صابون قالبی استفاده می‌کنیم. البته استفاده از صابون قالبی در قیاس با صابون مایع به حدود ۳۰ درصد آب بیشتر نیاز داره. یک نقد دیگه به صابون قالبی هم اینه که خیلی از این صابون‌ها با روغن نخل (پالم) تولید می‌شن و از اون‌جایی که تولید بخش عمده‌ی روغن پالم در اندونزی و مالزی به شیوه‌ی ناپایدار انجام می‌شه، باعث تخریب جنگل‌های بارانی در این کشورها می‌شه.  

چاره چیه؟ 

با در نظر گرفتن همه‌ی این‌ها، اغلب متخصصان محیط زیست توصیه می‌کنن صابون و انواع شوینده‌های جامد و قالبی رو جایگزین صابون‌ها و شوینده‌های مایع کنیم. به‌ویژه برای این‌که مایع بودن صابون‌ها چاره‌ای باقی نمی‌گذاره جز بسته‌بندی در ظرف‌ها و قوطی‌های پلاستیکی. اما جامد بودن صابون قالبی امکان بسته‌بندی کاغذی و دوست‌دار محیط زیست رو فراهم می‌کنه. بهترین راه اینه که وقتی داریم صابون قالبی می‌خریم اون‌هایی رو انتخاب کنیم که با روغن‌های طبیعی و بدون روغن پالم درست شدن. 

دوست دارید یک قدم فراتر بذارید؟ 

خودتون صابون قالبی درست کنید. هم دوست‌دار محیط زیسته، هم آسونه و هم می‌شه به عنوان یک سرگرمی خانوادگی یا گروهی بهش نگاه کرد. چه‌طوری؟ با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌شه به ده‌ها دستور ساخت صابون رسید و آستین‌ها رو برای یک تجربه‌ی تازه بالا زد. 


متن اینفوگرافی برای افراد دارای معلولیت بینایی:

صابون قالبی، به جای صابون مایع