از همون چیزهایی که داری استفاده کن 

روز ششم  

آخر همه‌ی توصیه‌های زیست‌محیطی به این‌جا می‌رسه: کمتر بخر، کمتر مصرف کن! منظور فقط کمتر خریدن یا نخریدن محصولات پلاستیکی هم نیست، کلاً هر چه کمتر خرید کنیم و بیشتر از آن‌چه داریم -از ظرف و ملزومات آشپزخانه بگیر تا لباس و محصولات بهداشتی و الکترونیک- به کمتر مصرف شدن پلاستیک در جهان کمک بیشتری می‌کنیم. 

چاره چیه؟ 

البته خرید نکردن همیشه و همه‌جا ممکن نیست. حالا سؤال این‌جاست که چه‌طور می‌تونیم یک خریدار دوست‌دار محیط زیست باشیم؟ یک راهش اینه که صرفاً به دلیل ارزون بودن یک جنس نمی‌خریمش. سعی می‌کنیم جنس‌های بادوام‌تر بخریم و بر اساس نیازهای واقعی‌مون خرید می‌کنیم، نه به این دلیل که یک چیزی مُد شده. به بسته‌بندی مواد و محصولاتی که می‌خریم توجه ویژه داریم و اونی رو انتخاب می‌کنیم که زباله‌ی پلاستیکی یا کاغذی کمتری تولید کنه. مثلاً تا جایی که ممکنه و به بهداشت و سلامت‌مون ضرر نمی‌زنه، مواد فله‌ای می‌خریم و از مغازه‌دار خواهش می‌کنیم محصولات رو در کیسه‌ی پارچه‌ای یا ظرف دردار خودمون بریزه. 

موقع خرید می‌تونیم این سؤال‌ها رو از خودمون بپرسیم: واقعاً بهش نیاز دارم؟ وسیله‌ای دارم که همین کار رو برام انجام بده؟ می‌تونم از یکی از نزدیکانم قرض بگیرمش؟ امکان این‌که دست دوم بخرمش هست؟ 

مهم‌تر از همه این‌که یک شهروند سبز خلاقه و از دوباره مصرف کردن وسایلش یا دوباره و چندباره پوشیدن لباس‌هاش خجالت نمی‌کشه.  

دوست دارید یک قدم فراتر بذارید؟ 

با دوستان و نزدیکان‌تون درباره‌ی اهمیت کمتر و هوشمندانه خرید کردن صحبت کنید و انگاره‌های غلطی مثل این‌که «خرید وسایل دست دوم خچالت‌آوره» یا «نباید در عروسی‌ها و مهمونی‌ها لباس تکراری پوشید» رو به چالش بکشید. 


متن اینفوگرافی برای افراد دارای معلولیت بینایی:

از همون چیزهایی که داری استفاده کن