هشت فعالیت تابستانی برای تقویت ریاضی و علوم

مرجع: TeachThought

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶

مدت مطالعه: حدود ۵ دقیقه

با شروع تعطیلات تابستانی، کودکان و نوجوانان از درس و مدرسه فاصله می‌گیرند. پژوهش‌‌ها نشان می‌دهند که تعطیلات تابستانی ممکن است آموخته‌های ریاضی و مهارت‌های خواندن را از ذهن دانش‌آموزان پاک کند. اما چاره چیست؟ چه‌طور می‌شود زحمات معلم و شاگردان را در روز‌های تابستانی حفظ کرد؟ گروه آموزشی-پژوهشی «تدریس-تفکر» (the@chthought) برای رویارویی با این مشکل مجموعه فعالیت‌های ساده‌ای را به والدین و معلمان پیشنهاد داده که مبتنی بر ریاضی، علوم، فناوری و مهندسی طراحی شده‌اند:

قوطی اسرار: در روزهای اول تابستان از بچه‌‌ها بخواهید سؤال‌ها و کنجکاوی‌هایشان را به روش بارش فکری (Brain Storming) بیرون بریزند. مثلاً اینکه چرا آسمان آبی است؟ یا چه‌طور می‌شود به فضا سفر کرد؟ در حیاط خانه چند نوع درخت وجود دارد؟ هرکدام از آن‌ها را روی یک تکه کاغذ بنویسید و همه را داخل یک قوطی یا جعبه بریزید. هر روز یا چند روز در میان یکی از کاغذ‌ها را بیرون بکشید و همراه با بچه‌ها برای آن سؤال پاسخی پیدا کنید. 

زنگ حشره‌شناسی: می‌دانستید به ازای هر آدم روی زمین ۲۰۰ میلیون حشره وجود دارد؟ از شهر تا روستا، هر جا که باشیم حشرات نقش مهمی در محیط زیست و حیات موجودات دارند، از تجزیه‌ی زباله گرفته تا پخش کردن دانه‌ گیاه‌ها و گرده‌ی گل‌ها. با بچه‌ها گونه‌‌های مختلف حشرات محیط دور و بر را کشف کنید و دنبال حشراتی بگردید که تا به حال ندیده‌اید. 

شیرینی‌پزی: شیرینی‌پزی یکی از بهترین روش‌های کاربردی برای یادگرفتن ریاضی و علوم است. موقع اندازه‌گیری مواد لازم، بچه‌ها را با اصطلاحات و مهارت‌های ریاضی مثل حجم یا نسبت واحدهای مختلف وزن آشنا کنید. علاوه بر این، با بچه‌ها درباره‌ی منشاء و خاصیت و نحوه‌ی عمل‌آوری این مواد خوراکی گفت‌وگو کنید. از این بگویید که این مواد در حالت‌های مختلف مایع و جامد هستند و موقع پختن چه‌طور تغییر شکل می‌دهند. بعد از این درس‌‌ها یک شیرینی داغ و تازه از تنور درآمده به آن‌ها جایزه بدهید!

سفر به ساختمان‌های صنعتی و بناهای عمومی شهر: یکی از معلم‌های گروه آموزشی «تدریس-تفکر» پیشنهاد می‌کند در تابستان بچه‌ها را به کارخانه‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب یا بناهای تاریخی و عمومی شهر ببریم و از معماری و کاربرد آن‌ها با بچه‌ها حرف بزنیم، نظرشان را جویا شویم، سؤال‌هایشان را بشنویم و با همکاری خودشان به دنبال یافتن جواب یا جواب‌هایی برای سؤال‌ها باشیم.

کاردستی و بازیافت: در خانه یا مدرسه‌تان یک جعبه برای جمع‌آوری مواد قابل بازیافت مثل بطری‌های خالی، قوطی‌کنسرو یا کارتن مقوایی اختصاص بدهید. یکی از ظهر‌های داغ تابستانی که بچه‌ها حسابی حوصله‌شان سر رفته، این جعبه را همراه با چسب و قیچی و قرقره جلویشان بگذارید تا هر چه دلشان می‌خواهد از مواد بازیافتی بسازند.

سالاد بکاریم: با این فعالیت می‌شود بچه‌ها را با مفاهیم زیست‌شناسی به صورت کاربردی آشنا کرد. در باغچه‌ی حیاط یا اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و آفتاب کافی دارید، در سه گلدان بزرگ خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو بکارید. این طور بچه‌‌ها با چرخه‌ی رشد گیاه آشنا می‌شوند و نقش آب، دمای هوا و نور بر رشد گیاه را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

چالش تخم‌مرغ: اگر تخم‌مرغ را از ارتفاعی نزدیک به سقف اتاق پایین بیندازیم چه می‌شود؟ معلوم است؛ تخم مرغ می‌شکند و همه جا را لیز و کثیف می‌کند. بچه‌ها را به چالش تخم‌مرغ دعوت کنید: از آن‌ها بخواهید وسیله‌ای طراحی کنند که تخم‌مرغ را موقع سقوط حفاظت کند تا تخم‌مرغ نشکند. 

تماشای ستاره‌ها: شب‌های گرم و بی‌ابر تابستان بهترین فرصت برای تماشای آسمان و ستاره‌ها است، حتی بی نیاز به تلسکوپ و لوازم رصد. تیمی از ستاره‌شناسان با همکاری شرکت گوگل اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند با نام «نقشه‌ آسمان» (sky map) که با آن می‌توان ستارگان و صور فلکی را در آسمان شناسایی کرد. اگر اسمارت‌فون دارید، این اپلیکیشن را نصب کنید و وقتی هوا تاریک شد در آسمان به دنبال صور فلکی و شناسایی ستاره‌ها باشید.