۱۵ سؤال مهمی که می‌توانید از معلم فرزندتان بپرسید

مرجع: Edutopia

نویسنده: Terry Heick

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶

مدت مطالعه: حدود ۵ دقیقه

حرف از ماه مهر که به میان می‌آید، همه‌چیز معطوف به شاگردها و معلم‌ها است، اما در این میان پدرها و مادرها هم نقش غیرقابل انکاری در کیفیت آموزش و یادگیری بچه‌ها دارند. این پدرها و مادرها هستند که با حمایت آگاهانه‌شان، در مدرسه و خانه فضایی مناسب برای رشد ذهنی و عاطفی بچه‌ها فراهم می‌کنند. 

«شکاف میان مدرسه با اجتماع و خانواده» یکی از بزرگترین معضل‌‌هایی است که هر نظام آموزشی ممکن است با آن روبه‌رو شود. هر چه خانواده آگاه‌تر باشد، مسیر یادگیری فرزندان هموارتر است و آموزش، چیزی فراتر و ارزشمندتر از بیست گرفتن خواهد بود. 

گفت‌وگو با معلم و پرسیدن سؤال‌هایی درباره‌ی اهداف و برنامه کلاس احتمال خطای معلم را هم کاهش می‌دهد؛ مثلاً اگر معلمی بخواهد بدون برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کار را شروع کند، می‌توانید به او پیشنهادهایی بدهید یا موضوع را به‌طور کلان و بدون اشاره به یک معلم خاص در جلسات اولیاء و مربیان مطرح کنید تا با مشارکت همه‌ی معلمان و مسئولان مدرسه معیارهایی برای آموزش هدفمند در مدرسه تعیین شود. 

برای پر کردن شکاف میان خانه و مدرسه و نزدیک‌تر شدن به فضایی که وقت قابل توجهی از زندگی بچه‌ها در آن می‌گذرد، والدین باید از آن‌چه در مدرسه می‌گذرد مطلع باشند؛ این‌که چه اهدافی در کلاس‌ها پیگیری می‌شود و در خانه چه راه‌کارهایی در پیش بگیرند که با اهداف آموزشی کلاس هماهنگ باشد.

شاید به نظر برسد این سؤال‌ها از فضای آموزشی و فرهنگ رایج در مدارس دور است، اما این را هم به خاطر داشته باشید که هر تغییری در ابتدا عجیب، استثنایی یا غیر عادی به نظر می‌رسد. برای اثربخش شدن گفت‌وگو با معلم فرزند‌تان در ابتدای سال تحصیلی تنها دو یا سه سؤال را بپرسید و به تدریج که ارتباط مطلوبی برقرار کردید، باقی سؤال‌ها را در خلال گفت‌وگوهایتان مطرح کنید. از این طریق می‌توانید به تدریج گفت‌وگوهای میان خود و مسئولان و معلمان مدرسه را به سوی یادگیری هدفمندتر پیش ببرید. پرسیدن تمام سؤال‌ها در یک دیدار نه‌تنها اثر مثبتی ندارد که ممکن است رابطه‌ی شما با معلم را مختل کند؛ طوری بپرسید که دخالت در کار معلم به نظر نرسد و در برابر پاسخ‌های او طوری رفتار کنید که نشان‌گر اعتماد شما به دانش و تجربه‌ی او باشد. حتی اگر با روش‌های او مخالف هستید یا فکر می‌کنید باید در روش‌هایش تجدید نظر کند، نکات مثبت و مؤثر روش او را در نظر بگیرید و بیان کنید.

۱. در کلاس از چه روش تدریسی استفاده می‌کنید؟

۲. اگر بچه‌ها در فهم مبحث درسی با مشکلی مواجه شوند، معمولاً چه راهکاری در پیش می‌گیرید؟

۳. اصلی‌ترین اهدافی که برای این سال‌ تحصیلی در نظر گرفته‌اید چیست؟

۴. نقاط قوت و ضعف بچه‌ها را چه‌طور شناسایی می‌کنید؟ و برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت معمولاً چه راهکارهایی در پیش می‌گیرید؟

۵. معمولاً تفکر انتقادی و خلاق در فرآیند کلاس‌تان چه نقشی دارد؟

۶. از مهارت‌های تفکر انتقادی چه‌طور در کلاس‌ استفاده می‌کنید؟

۷. به جز امتحان‌های مرسوم شفاهی و کتبی از چه روش‌های دیگری برای سنجش میزان پیشرفت بچه‌ها استفاده می‌کنید؟

۸. برای پرورش کتاب‌خوانی فرزندم چه‌طورمی‌توانم به شما کمک کنم؟

۹. معمولاً هر روز درباره‌ی آنچه در کلاس و مدرسه گذشته با فرزندم صحبت می‌کنم، شما چه پرسش‌ها و موضوعاتی را پیشنهاد می‌دهید؟

۱۰. فرآیند یادگیری در کلاس شما چه‌طور با نیاز‌های فردی هر دانش‌آموز هماهنگ می‌شود؟ 

۱۱. برای عمق بخشیدن به یادگیری بچه‌ها از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

۱۲. فعالیت‌های مشارکتی هدفمند چه جایگاهی در روش تدریس شما دارد؟

۱۳. آیا در شیوه‌ی تدریس‌تان رویکرد خاصی را در پیش می‌گیرید؟ (مثل یادگیری مسئله-‌محور، یادگیری پروژه-‌محور، یادگیری با استفاده از بازی و …) مزایای این رویکرد به عقیده شما چیست؟

۱۴. برای تسهیل فرآیند یادگیری فرزندم چه کمکی می‌توانم به شما بکنم؟ شما چه پیشنهادهایی دارید که آموزش در خانه و مدرسه هماهنگ باشد؟

۱۵. جدا از نقش مهمی که شما در فرآیند یادگیری دارید، چه جایگاهی برای نقش خود بچه‌ها در این فرآیند در نظر گرفته‌اید؟