یادگیری از راه خدمت؛ پاک‌سازی نهر در کلاس زیست‌شناسی

مرجع: این مقاله در آوریل سال ۲۰۱۴ در وب‌سایت کالج سنت‌لوئیس منتشر شد. در حال حاضر، پس از تغییراتی در وبسایت کالج این مطلب در نشانی پیشین از دسترس خارج شده است.

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

دانش‌آموزان کلاس زیست‌شناسی کالج سنت‌لوئیس بخشی از درس کلاس را حین تخلیه‌ی زباله از نهر نزدیک مدرسه‌شان یاد گرفتند؛ از همه سخت‌تر و البته جالب‌تر و آموزنده‌تر بیرون کشیدن آب‌گرم‌کن فلزی کهنه‌ای بود که سال‌ها در گل و لای رودخانه مدفون شده بود.

نقطه‌ی آغاز این طرح جمعی معلم کلاس بود؛ خانم زویی گایست (Zoe Geist). او که عضو «تیم رودخانه میسوری» است، با پروژه‌های پاک‌سازی رودخانه آشنا بود و همین آشنایی سبب شد بخشی از اهداف آموزشی کلاس را با پروژه‌ای عملی برای تخلیه‌ی زباله‌هایی تلفیق کند که از سال‌ها پیش مسیر نهر نزدیک به مدرسه را مسدود کرده بودند.

چهارده دانش‌آموز کلاس برای بیرون کشیدن زباله‌های کوچک مثل لوله‌های فلزی، بطری، ظرف‌های پلاستیکی، مانیتور، تلویزیون و حتی دوچرخه قدیمی که در بستر رودخانه دفن شده بود، به مشکلی بر نخوردند. چالش عمده بیرون آوردن یک آب‌گرم‌کن قدیمی بود که در گل و لای فرو رفته و زنگار ناشی از تماس با آب وزن آن را چند برابر کرده بود. این‌جا بود که تجربه‌ی «تیم رودخانه میسوری» به کمک‌شان آمد.

تیم رودخانه‌ی میسوری نهادی برای حفاظت از طولانی‌ترین رودخانه‌ی امریکای شمالی است که با حمایت‌های گروهی از اعضای داوطلب فعالیت می‌کند. پاک‌سازی در کنار کاشت درخت در حریم رودخانه و نظارت بر کیفیت آب از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه است. دانش‌آموزان مدرسه برای پیش‌برد طرح‌شان با این گروه در ارتباط بودند و در نهایت با راهنمایی آن‌ها توانستند آب‌گرم‌کن را بیرون آورند. 

چِیس آلن(Chase Allen)، از دانش‌آموزان مشارکت‌کننده در این پروژه می‌گوید: هر بار که فکر می‌کردیم راه حلی داریم و مشکل را حل کرده‌ایم، یک مسأله‌ی دیگر از راه می‌رسید. ولی نمی‌خواستیم دست از بیرون کشیدن آب‌گرم‌کن برداریم.

خانم گایست می‌گوید: اشتیاق و تلاش‌های دانش‌آموزانم در جریان این پروژه مایه‌ی افتخار است. آن‌ها حین مشارکت در پاک‌سازی رودخانه، همزمان که درباره‌ی تأثیر مخرب انسان بر منابع آب تحقیق می‌کردند، مشاهدات دست اولی در این زمینه داشتند و این موضوع را به تجربه درک کردند که پاکیزه نگه داشتن اکوسیستم طبیعی چه اهمیت و ارزشی دارد.  

او به هم‌خوانی اهداف آموزشی کلاس زیست‌شناسی‌اش با نیازها و اهداف تیم رودخانه‌ی میسوری اشاره می‌کند: این پروژه آموزش-یادگیری در مدرسه را با نظارت بر وضعیت رودخانه تلفیق کرد و مُبلغ هر دو در کنار هم بود؛ این‌که هر یک از شهروندان می‌تواند در سلامت رودخانه‌ها ایفای نقش کند.