یادگیری از راه خدمت؛ افراد دارای معلولیت و نیازهای ویژه

«معلولیت و نیازهای ویژه» عنوان فصل چهاردهم از کتاب The Complete Guide to Service Learning (راهنمای کامل یادگیری از راه خدمت) نوشته‌ی کاترین برگر کای (Cathryn Berger Kaye) است. کتاب که نخستین بار در سال ۲۰۰۴ منتشر شد  حاوی طرح کلی و مراحل پیاده‌سازی یادگیری از راه خدمت از آغاز کار با دانش‌آموزان تا ارزیابی آن‌ها است و معیارهای یادگیری از راه خدمت را هم توضیح می‌دهد. بخش‌های دیگر کتاب نیز حاوی نمونه طرح‌هایی برای پیاده‌سازی این روش آموزشی است که توسط معلمان در کلاس‌های مختلف آزموده شده است. افزون بر این‌ها، کتاب حاوی ۱۳ فصل موضوعی با محوریت یادگیری از راه خدمت است: آگاهی‌بخشی درباره‌ی ایدز، حمایت از حیوانات، سالمندان، آمادگی برای حوادث و فجایع طبیعی، محیط زیست، باغبانی، سلامت، مهاجران، سواد، جامعه سالم و قوی، تغییرات اجتماعی، معلولیت و نیازهای ویژه.

در  بخش چهاردم این کتاب نمونه‌هایی از طرح‌های یادگیری از راه خدمت برای خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت و نیازهای ویژه معرفی شده و در هر کدام ارتباط میان طرح با موضوعات برنامه‌ی درسی در مقاطع مختلف، از دبستان تا دبیرستان، مشخص شده است. با افزودن مثال‌ها و نمونه‌هایی که با جامعه‌ی ایران هم‌خوان‌تر است، کوشیده‌ایم مطلب را برای خوانندگان، به‌ویژه آموزش‌گران ایرانی ملموس‌تر و کاربردی‌تر کنیم.

خانم کای که پیش‌تر معلم بوده، اکنون مشاور آموزش و یادگیر از راه خدمت در سطح بین‌المللی است و مجموعه کتاب‌هایی درباره‌ی مشارکت دادن کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های اجتماعی نوشته است.