با اضطراب شروع مدرسه چه کنیم؟

مرجع: Johns Hopkins Medicine و Psychology Today

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸

مدت مطالعه: حدود ۵ دقیقه

هرچند والدین و بزرگ‌سا‌لان اغلب نگاهی نوستالژیک به اول مهر و شروع سال تحصیلی دارند، این رویداد برای بیشتر بچه‌ها با ترس، نگرانی و اضطراب همراه است. در بیشتر موارد این اضطراب ناشی از نامشخص بودن وضعیت آن‌ها در مدرسه است. اگر فرزند شما نشانه‌های شدیدی مانند اضطراب جدایی، امتناع از فعالیت‌های گروهی یا امتناع از خوابیدن به تنهایی ندارد، می‌توانید با برداشتن قدم‌هایی ساده اضطراب شروع مدرسه را در او کم‌رنگ کنید. کورتنی کیتون، روان‌شناس دانشگاه جان‌هاپکینز که در زمینه درمان اضطراب کودکان تخصص دارد، می‌گوید: در صورتی که کودک واکنش‌های شدیدی دارد، مثلاً برخلاف گذشته حاضر نیست به تنهایی بخوابد یا در اولین روز مدرسه حاضر نیست از شما جدا شود، یا نشانه‌های فیزیکی مثل دل‌درد و تهوع مشاهده می‌کنید، برای حل مشکل از متخصص کمک بگیرید.  

برای رفع یا کاهش اضطراب شروع مدرسه می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید:

۱- یکی، دو روز قبل از شروع کلاس کودک را به مدرسه ببرید و در محله بگردید.

۲- تنقلات معمول روزهای تعطیل تابستان را کم کنید و تغذیه کودک‌تان را به تغذیه سالم معمول بازگردانید.

۳- ساعت خواب‌شان را تنظیم کنید و مطمئن شوید یکی، دو شب پیش از شروع مدرسه خوب خوابیده‌اند.

۴- فعالیت بدنی‌شان را بیشتر کنید. تحرک نداشتن، خواب کم و تغذیه ناسالم در افزایش اضطراب مؤثرند.

۵- بچه‌ها را تشویق کنید درباره ترس و اضطراب‌شان صحبت کنند. به آن‌ها اطمینان دهید این سطح از اضطراب، ترس و نگرانی کاملاً عادی‌ست و تقریباً همه بچه‌ها چنین نگرانی‌هایی دارند.

۶- از چند روز پیش از شروع سال تحصیلی و در روزهای نخست مدرسه درباره‌ی مهارت‌های ارتباطی و لزوم برقراری رابطه‌ای مؤثر با هم‌کلاسی‌هایشان صحبت کنید. به او بگویید مشارکت در فعالیت‌های مدرسه باعث می‌شود زودتر و دقیق‌تر محیط مدرسه و مناسبات معمول را بشناسد. 

۷- اگر جدایی از خانه و والدین عامل اضطراب است، یک جایزه تعیین کنید و البته خیلی زود به وعده‌تان وفا کنید. البته بهتر است این جایزه پای تلویزیون یا بازی کامپیوتری نشستن نباشد، در عین حال مورد علاقه کودک باشد.

۸- در آخر اینکه به بچه‌ها یادآوری کنید اولین روزهای مدرسه مثل هر اتفاق تازه و ناشناخته‌ی دیگری با اضطراب همراه است اما به محض اینکه کمی مدرسه را بشناسد، برایش جذاب و آسان می‌شود.

اگر این علائم را در کودک مشاهده می‌کنید، بدانید که هر چه سریع‌تر باید از یک متخصص کمک بگیرید: 

  • اضطراب دائمی و شدید است
  • با وجود به کاربردن راهکارها و با گذشتن چند روز از مدرسه همچنان اضطراب شدید است
  • خوراک و خوابیدن کودک با اختلال مواجه شده
  • واکنش کودک با موقعیتی که در آن قرار دارد متناسب نیست
  • نشانه‌های افسردگی در کودک مشهود است