سازماندهی یک گفت‌وگوی انتقادی

این مقاله ترجمه بخشی از کتاب  Making Discussions Critical, Teaching For Critical Thinking: Tools and Techniques to Help Students Question Their Assumptions نوشته‌ی استفان بروکفیلد (Stephen D. Brookfield) است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این کتاب تلاش می‌کند ابزارها و روش‌هایی برای شناسایی و مورد سؤال قرار دادن پیش‌فرض‌های ذهنی‌ معرفی کند.

آقای بروکفیلد که در حال حاضر استاد دانشگاه سنت توماس در ایالات متحده و پژوهشگر در حوزه‌ی آموزش بزرگسالان است، ۳۰ سال تجربه‌ی برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با موضوع تفکر انتقادی را در کارنامه دارد. او در کتاب یاد شده این موضوع را بررسی می‌کند که افراد از چه راه‌هایی و چه‌طور نقادانه اندیشیدن را فرا می‌گیرند. آقای بروکفیلد در ابتدای کتاب، تفکر انتقادی را به عنوان یک فرآیند یادگیری بازتعریف می‌کند. تمرکز او در این کتاب بر پرده‌برداری از انگاره‌ها و پیش‌فرض‌های دانش‌آموزان و بررسی و به چالش کشیدن آن‌ها، کشف دیدگاه‌ها و انگاره‌های دیگر و در نهایت اقدام آگاهانه درباره‌ی آن‌ها معطوف است.

در این بخش از کتاب که برای نخستین بار به زبان فارسی در اختیار خوانندگان قرار گرفته، مجموعه‌ تمرین‌های گروهی برای تقویت تفکر سنجش‌گرانه و نهادینه‌ کردن دیدگاه انتقادی در آن‌ها ارائه شده است.